MAROC

QXBK4547

La jumătatea lunii septembrie am plecat în vacanță în Maroc. Am ales să facem escalele în Italia (cea de la dus a fost în Milano, unde am stat vreo 10 ore, iar cea de la întors în Veneția, unde am rămas 2 zile pline și o noapte – am optat pentru escale atât de lungi pentru că am vrut să vedem un pic și Italia, mai ales Veneția, care este orașul meu preferat). Pentru Maroc ne-am planificat să mergem în Marrakech, Casablanca, Rabat și Fes (între aceste orașe urmând să ne deplasăm cu trenul). Nu a fost o excursie organizată cu ghid. Ne-am planificat traseul, ne-am documentat, am întrebat în stânga și-n dreapta pe cei care mai fuseseră în Maroc, ne-am cumpărat biletele de avion (am zburat cu Ryanair), ne-am rezervat cazările pe booking, ne-am făcut bagajele și am plecat.

Sub soarele Africii

MARRAKECH

„In the world of Instagram, Marrakech is king” – adevărul e că n-am făcut atât de multe poze în niciun alt oraș pe care l-am vizitat vreodată.

Situat la poalele munților Atlas, Marrakech sau „Orașul roșu” este al patrulea cel mai mare oraș din Maroc după Casablanca, Fes și Tanger spiegel app audio herunterladen. Plin de palate și grădini luxuriante, porți monumentale, străduțe alambicate, oameni în costume tradiționale, case vechi și sărăcăcioase, riad-uri superbe, piețe, moschei, hammam-uri, fântâni, magazine și restaurante de familie, curți și grădini interioare, Marrakech-ul a reprezentat primul meu contact cu Marocul în special și cu Africa în general. Ca o paranteză: în Maroc toată lumea (absolut toată lumea) vorbește limba franceză, engleza mult mai puțin iar în interiorul Medinelor nu se intră cu mașina.

În Marrakech am stat 3 nopți și 3 zile la riadul Chafia din Medina. Pentru că am aterizat pe aeroportul Menara la 10 noaptea, vorbiserăm din timp cu cei de la riad să vină să ne ia cu mașina. Nu mai stătusem niciodată într-un riad, așa că în acea primă noapte am adormit foarte târziu, după ce am stat destul de mult pe terasa de pe acoperișul riad-ului, am băut ceai și am vorbit cu recepționerul și bucătarul riad-ului, Hamza – cel mai bun vorbitor de limba engleză pe care l-am întâlnit în toată vacanța petrecută în Maroc.

Ce am văzut cât am stat în Marrakech:

1. Medersa Ben Youssef – cea mai mare școală islamică din Maroc, construită în 1565 de către saadieni, are o arhitectură absolut superbă și este considerată una dintre cele mai frumoase clădiri din regat;
  2. Le Jardin Secret – grădină tradițională islamică, muzeu, palat, cafenea;
  3. Medina (partea veche cuprinsă între zidurile orașului) – ne-am pierdut ore întregi în fiecare zi pe străduțele labirintice pline de zgomote, mirosuri și culori specifice;
  4. Moscheea Koutoubia – datorită minaretului său de aproximativ 70m înălțime, este cea mai înaltă clădire din oraș (moscheile nu se pot vizita);
  5. Piața Jemaa El-Fnaa – inima orașului: aici se întâmplă totul și toate drumurile duc aici;
  6. Moscheea Kasbah – a doua cea mai frumoasă și mare moschee din Marrakech, se află mai departe de Medina și tocmai de aceea zona din jurul ei este mult mai liniștită. Aici se găsesc foarte multe terase rooftop și restaurante;
  7. Grădinile Majorelle – departe de agitația Medinei, în orașul nou te reîntâlnești cu civilizația europeană vizitând acest obiectiv turistic de neratat adobe flash player gratisen android. Pictorului francez Jacques Majorelle i-a luat 14 ani pentru a crea aceste grădini, deschise publicului în 1947. Celebrul designer Yves Saint Laurent și partenerul său Pierre Berge au descoperit grădinile în 1966, în timpul primei lor vizite în Marrakech și le-au cumpărat în 1980. Cei doi au locuit în vila din grădina principală (acum transformată în Muzeul Berber) iar după moartea lui YSL aici s-a construit un memorial. Grădinile adăpostesc o colecție de cactuși, plante exotice și pomi, dar și 15 specii de păsări din Nordul Africii.
  8. La Mamounia – cel mai luxos hotel din Marrakech – unele părți ale acestuia se pot vizita.

Bineînțeles că există mult mai multe locuri de vizitat decât cele pe care le-am listat mai sus (precum Palatul Bahia, Palatul El Badi, Mormintele Saadiene, etc. – locuri pe care le-am văzut doar pe dinafară), dar noi am ales să ne și relaxăm (să stăm la cafenele și restaurante și la plajă câteva ore într-una din zile pe terasa riad-ului nostru), nu doar să alergăm de la un obiectiv turistic la altul, mai ales că ne mai așteptau 3 drumuri cu trenul și 3 orașe de vizitat. Dintre cafenelele, restaurantele și riad-urile (se poate sta pe terase sau pe marginea piscinelor la o cafea sau un ceai la multe dintre riad-urile din Marrakech, chiar dacă nu ești cazat acolo) unde ne-am relaxat, vă recomand: Terrasse des épices Marrakech, Le Jardin, Café de France (pentru cele mai frumoase apusuri), Kasbah Café , Riad Dar Alfarah și Palais Dar Si Aissa (la ultra faimosul Nomad n-am găsit niciodată masă liberă, deși am încercat să mergem de mai multe ori, dar sincer să vă spun, există multe alte terase rooftop cu view-uri mult mai frumoase asupra orașului).

Medersa Ben Youssef

KAKX2984

EZPV4210

CASABLANCA

Apoi am luat trenul și 2 ore și 30 de minute mai târziu eram în Casablanca, unde am stat doar o noapte și 2 zile gratis und legal filme downloaden. Am ales sa stăm atât de puțin aici pentru că avusesem impresia că nu prea avem ce vizita. Cel mai mare oraș din Maroc și totodată capitala economică a regatului (cu cel mai mare port), Casablanca sau „Orașul alb” nu se bucură de foarte mulți turiști iar riad-urile sunt foarte puține aici, tocmai de aceea am ales să stăm la hotelul Melliber Appart, situat la 3 minute de mers pe jos de moscheea Hassan II. Deși am petrecut destul de puțin timp în acest oraș și am văzut destul de puține lucruri, mie una Casablanca mi-a plăcut mai mult decât Marrakech-ul.

Primul lucru pe care l-am făcut după ce am ajuns în Casablanca (și după ce ne-am cazat) a fost să mergem la moscheea Hassan II, principala atracție. Moscheea care iese din mare, construită parțial deasupra oceanului, este cea mai mare din Africa iar minaretul său este cel mai înalt din lume (210m). Să privești soarele care se topește în ocean de pe culoarele de murmură ale moscheei în timp ce asculți ultima chemare la rugăciune a zilei reprezintă o experiență cu totul și cu totul specială.

A doua zi ne-am băut cafeaua pe malul oceanului și ne-am plimbat de-a lungul Corniche-i, una dintre cele mai frumoase zone ale orașului, plină de cafenele, restaurante și hoteluri de lux herunterladen. Înainte să părăsim Casablanca am fost pe plajă (pe Plage Lalla Meryem). Drumul cu taxiul de la hotel la gară a fost destul de lung și abia atunci am realizat că nu văzusem decât 10% din acest oraș. Mi-aș fi dorit enorm să mai rămân cel puțin trei zile. M-a consolat, însă, gândul că foarte curând aveam să ajung în alt oraș de pe malul oceanului.

GEPG8238

Moscheea Hassan II

DCZH9765

RABAT

Din nou în tren, dar de data asta pentru foarte puțin timp. Doar 50 de minute durează călătoria cu trenul din Casablanca până în Rabat, capitala Marocului și al șaptelea oraș ca mărime din regat (deși mie mi s-a părut foarte mare). Orașul celor mai frumoase apusuri de soare, Rabat-ul mi-a plăcut cel mai mult dintre orașele pe care le-am văzut în această vacanță. În 1912, când a început protectoratul francez asupra Marocului, capitala a fost mutată de la Fes la Rabat iar în 1956, când marocanii și-au recâștigat independența, au decis ca ea să rămână aici herunterladen. Situat la malul oceanului Atlantic, pe partea stângă a gurii de vărsare a râului Bou Regreg (pe cea dreaptă se află orașul Sale, care până în secolul XVII a fost o republică independentă înființată de trupa temută de corsari barbari – pirați – „Sale Rovers”), Rabat-ul este unul dintre cele mai frumoase locuri pe care le-am văzut vreodată. Aici am stat 2 zile și 2 nopți la Riad Zeina din interiorul Medinei.

Ce am vizitat și pe unde ne-am plimbat:

1. Kasbah des Oudaias – mini orașul albastru din interiorul Rabat-ului sau mini Chefchaouen, acest cartier liniștit cuprins între zidurile cetății din secolul XI reprezintă partea cea mai veche a orașului. Ridicat inițial în secolul XII și reconstruit de mai multe ori de-a lungul timpului, Kasbah des Oudaias a adăpostit triburi arabe, emigranți andaluzi și sultani marocani. La intrarea în acest cartier se găsesc Grădinile Andaluze;
  2. Turnul Hassan și Mausoleul regelui Mahomed V – minaret neterminat ce trebuia să aparțină de moscheea Hassan (construcție începută în 1195 și care avea să fie la vremea respectivă fabuloasă și mult prea mare pentru un oraș atât de mic cum era pe atunci Rabat-ul), Turnul Hassan se află la o distanță de câțiva zeci de metri de mausoleul regelui, o construcție superbă în stil arhitectonic alaouit, de culoare albă, cu acoperiș cu țigle verzi, culoarea islamului;
  3. Ville Nouvelle – orașul nou cu bulevardul său amplu și străduțele cu o bogată arhitectură colonială franceză, Ville Nouvelle este plin de cafenele și restaurante here we go stimmen herunterladen. În capătul sudic se află Palatul Regal, construit în 1864 și care nu se poate vizita pe dinăuntru deoarece actualul rege încă mai folosește palatul ca reședință. Tot în Ville Nouvelle vă recomand Cantor Terminus Rabat, hotel cu o cafenea-rooftop cu vedere asupra orașului nou;
  4. Plage de Rabat și Farul – ne-am plimbat pe aici ore întregi în ambele seri pe care le-am petrecut în Rabat și am văzut cele mai frumoase apusuri de soare.

BOUW8807

GKBK5557

Plage de Rabat

FES

Ultima călătorie cu trenul (care a durat 3 ore din Rabat în Fes) și ultimul oraș de pe itinerariul nostru (din Maroc). Mai întâi de toate aș vrea să vă spun că Fes este cel mai vechi și al doilea oraș ca mărime din Maroc. Aici se găsesc cea mai veche universitate și cea mai mare Medină din lume: peste 9000 de străduțe înguste și 70.000 de locuitori (doar în interiorul Medinei). Orașul este împărțit în trei zone: Fes-el-Bali (vechiul Fes sau Medina), Fes el-Jdid (noul Fes) și Ville Nouvelle (zona urbană modernă construită pe vremea coloniei franceze) garmin connect daten herunterladen. Noi am stat în Medina la Riad Dar Bensouda (cel mai frumos riad dintre cele 3 la care am stat pe durata acestei vacanțe) o zi și o noapte.

Iar acum trebuie să vă spun că Fes-ul a fost orașul care mi-a plăcut cel mai puțin pentru că am ajuns aici total nepregătită pentru ceea ce avea să urmeze. De când ne-a lăsat taxiul, pe care l-am luat de la gară, la una dintre intrările în Medina, a început nebunia. Odată ce am intrat în Medina, GPS-ul ne-a abandonat. Mai găsește acum riadu-ul în marea aia de oameni și miile de străduțe labirintice. Așa că am început să întrebăm în stânga și-n dreapta. În interiorul medinei din Fes găsești o mulțime de oameni care nu se ocupă cu altceva în afară de a ghida turiștii. Contra cost, bineînțeles die sims 4 online kaufen und downloaden. Dar asta nu îți spun din prima. Așa că l-am găsit și noi pe un tip (sau mai bine zis ne-a găsit el pe noi) extrem de „binevoitor” care ne-a dus până la riad. S-a oferit să ne care trolerul (nu l-am lăsat), ne-a spus o mulțime de povești despre istoria orașului iar la sfârșit ne-a cerut bani. Noroc că am zbughit-o pe poarta riad-ului și am scăpat de el că altfel ar fi insistat până n-am fi avut încotro și i-am fi dat. Fiind ultima zi în Maroc, nu prea mai aveam bani schimbați și nici nu mai voiam să scoatem. Vreo 2 ore mai târziu, după ce ne-am instalat în riad și am făcut 1000 de poze (v-am zis că ăla a fost cel mai frumos riad în care am stat), ne-am adunat curajul și ne-am aventurat din nou pe străzile Medinei să vedem și noi ceva. Orice. Afară era o nebunie de nedescris. Toți acești „ghizi turistici profesioniști” trăgeau de noi și de ceilalți turiști să ne ducă ei, să ne arate ei, să ne povestească ei fonts. De mulți dintre ei am scăpat spunându-le că nu avem caash, dar mai erau și unii care insistau să scoatem de la bancomat și să le dăm. Say what????

În fine, într-un final am ajuns la Tăbăcăria Chouara, cea mai mare și faimoasă din lume. Datând din sec. 11 și cu o rețea de puțuri de piatră cu bazine prinse între clădirile vechi ale medinei și umplute cu lichide colorate, tăbăcăria s-a schimbat foarte puțin de-a lungul anilor și încă păstrează tradiții vechi de o mie de ani, oferind o privire asupra procesului natural de a produce piele de înaltă calitate. Piei de vacă, oaie, capră și cămilă sunt aduse aici, pentru a fi tăbăcite, vopsite și transformate în diferite produse de piele (portmonee, haine, genți) și apoi vândute în souk-urile din împrejurimi. Vizitatorii sunt bineveniți să observe procesul de fabricare, urcând pe acoperișul unora dintre magazinele de piele, iar apoi la coborâre sunt invitați să cumpere ceva din acel magazin demo games for free.

Când am ieșit din nou pe străduțele Medinei, nervii mei și-au atins apogeul. În stradă ne aștepta un băiețel de vreo 10 ani care se tot ținuse după noi de-a lungul drumului și care tot pretindea să-i dăm bani. După ce m-am super enervat și i-am zis să se care, a început să țipe în gura mare că ii datorăm bani. Devenise și destul de violent în limbaj (culmea, vorbea engleza foarte bine). Norocul nostru a fost că au intervenit 2 bărbați de la un magazin de suveniruri care l-au certat (în arabă) și l-au gonit. După întâmplarea asta ne-am hotărât să mergem la un restaurant să mâncăm și apoi să ne întoarcem la riad și să ne baricadăm acolo până a doua zi dimineață când aveam să ne întoarcem în Europa. Îmi sărise efectiv muștarul și îmi pierise orice chef de a mai vizita Fes-ul.

Acum, când privesc înapoi, îmi dau clar seama că nu ne făcuserăm deloc temele cu privire la acest oraș și astfel am rata o mulțime de obiective. Obișnuindu-ne cu Marrakech-ul, Casablanca și Rabat-ul, unde atmosfera a fost foarte relaxată iar oamenii foarte respectuoși, ospitalieri, amabili și deloc agasanți, ne-am zis că o să ne descurcăm la fel de bine și în Fes, ultimul oraș din Maroc de pe lista noastră. Numai că lucrurile nu au stat așa cum ne-am așteptat.

Dar chiar și așa, vacanța din Maroc a fost una dintre cele mai frumoase în care am fost vreodată. A fost primul meu contact cu Africa iar tradițiile marocane, cultura, arhitectura, mirosurile, culorile și mâncărurile mi-au plăcut la nebunie.

AGKZ0431
Riad Dar Bensouda

XGOH6586

Fes

RNPJ0402
Tăbăcăria Chouara

Una dintre porțile celei mai vechi universități din lume